Je bent bezig met een tekst, maar je loopt telkens vast. Of je bent niet tevreden over het eindresultaat. Het zou zo maar kunnen dat je dan ‘in het wilde weg’ bent gaan schrijven. Dat kan werken, maar als je een wervende tekst wilt maken, is het handig om van tevoren te bedenken wat je doel is. Dan kun je daar gericht naartoe werken. Dat geeft rust en structuur, waardoor je vlot door kunt gaan.
Om je te helpen, zet ik hieronder de vragen op een rijtje die ik mezelf altijd stel voordat ik begin met schrijven:
- Voor wie schrijf ik?
- Wat is mijn doel?
- Wat wil ik dat mijn lezer onthoudt (maximaal 2 dingen)?
- Hoe ga ik dat overbrengen; wat past bij mij/de afzender en bij de lezer? Wat heeft hij op dit moment het meest nodig? Hoe kan ik hem het beste helpen?
De basis: doel, doelgroep en boodschap
Kort samengevat noem ik dat: doel, doelgroep, boodschap. Dit is de basis waarmee ik werk als ik resultaatgerichte teksten maak.
Je kunt deze vragen aan jezelf stellen of je kunt de antwoorden erop gebruiken in de briefing naar degene die jouw teksten schrijft.
Klant die wilde bloggen
Zo had ik onlangs een klant die wilde gaan bloggen. Het eerste concept dat ze naar me toestuurde, liep best lekker. Maar het zag er nog niet naar uit dat ze een doel had bepaald. En dat klopte.
Dus bedachten we samen waarom ze nu eigenlijk wilde gaan bloggen:
- Om toekomstige opdrachtgevers aan te trekken;
- Om de expertstatus van de organisatie duidelijk te maken aan potentiële klanten.
Toen dat helder was, wisten we op wie we ons gingen richten: nieuwe klanten die de organisatie nog niet kennen.
Boodschap van het blog
En ook wat de boodschap zou moeten zijn:
- wij bieden (onder andere) deze dienst/oplossing aan en voeren hem zo uit |
- daar geloven wij in, dit is namelijk onze methode/manier van doen |
- wij verwachten dat deze dienst/methode ook bij jou past, want… |
- tot nu toe hebben we er deze resultaten mee geboekt, kijk maar wat anderen erover zeggen |
- aan deze praktische tips heb je nu direct al iets om dichter bij de oplossing te komen |
- wil je weten of deze dienst bij jou past? je kunt hier klikken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek (of gewoon even bellen of mailen, je bent van harte welkom).
Stapje voor stapje schrijven
Als je de boodschap in stukken hakt, kun je de tekst stapje voor stapje schrijven. En als 1 stapje niet lekker loopt, ga je gewoon naar de volgende. Grote kans dat je al doende inspiratie opdoet om dat ene stapje ook af te maken. En anders kijk je daar gewoon de volgende ochtend even naar. Met een frisse blik.
Ik hoop je met dit blog te hebben geholpen bij hoe je zelf goede teksten kunt schrijven voor je bedrijf.
Mocht je er niet helemaal uitkomen, neem dan gerust contact met me op.
0 Reacties